1.2.5. Kontrolní otázky
Co je to organizační struktura projektu a jaké musí mít vlastnosti?
Jaké zájmové skupiny se podílejí na koncipování, zadání a realizaci projektu?
Co je nutné učinit ze strany manažera projektu pro úspěšné řízení projektu ohledně zájmových skupin?
Které jsou základní principy tvorby organizační struktury projektu?
Jaké jsou základní úkoly manažera projektu?
Jaké úkoly mají členové projektového týmu?
Odpovědi na kontrolní otázky
Organizační struktura projektu je síť definovaných vztahů mezi jednotlivými zájmovými skupinami projektu, ve které
- je stanovena rozhodovací autorita v rámci projektu,
- mezi nimiž jsou rozděleny, delegovány a přijaty role a odpovědnosti a
- mezi nimiž probíhá komunikace.
Zájmové skupiny tvoří všechny organizace zainteresované na vytvoření projektu.
Jsou to osoby a organizace, jejichž zájmy mohou ovlivnit průběh a výsledek projektu. Jsou to:
- Zákazník projektu
- Dodavatel projektu - realizátor projektu
- Ostatní klíčové zájmové skupiny projektu
- Pro úspěšné řízení projektu je důležité:
- Identifikovat všechny zájmové skupiny
- Popsat jejich požadavky a očekávání
- Porozumět rozsahu jejich autority a odpovědnosti
- Odhadnout rizika, která mohou představovat odlišnosti jejich individuálních zájmů od cílů projektu
Vhodně komunikovat potřeby a stav projektu v jeho průběhu se zájmovými skupinami a chránit projekt před negativními vlivy
- Základními principy tvorby organizační struktury jsou
- delegace autority a odpovědnosti a úkolů mezi participující subjekty,
- zajištění profesionální komunikace mezi jednotlivými prvky struktury
vytvoření předpokladů pro uplatnění principů řízení (jako způsobů kvalitního dosahování projektových cílů s minimálními nároky na čas, finanční a lidské zdroje.)
Manažer projektu je osoba odpovědná za splnění cílů projektu, při dodržení všech stanovených parametrů projektu. Musí mít schopnosti, dovednosti a morální odpovědnost, které mu umožní:
- řídit rozdělování a efektivní využívání zdrojů
- řídit časový průběh činností
- vést pracovníky, motivovat je k výkonu
komunikovat se všemi subjekty zainteresovanými na projektu ve smyslu nalezení souladu jejich zájmů
Projektový tým se skládá z odpovědných zástupců dílčích realizátorů s pověřením řídit realizaci určitého dílčího úkolu.
- Tým musí být motivován na dosažení cíle
V týmu musí být vytvořena atmosféra vzájemné důvěry jeho členů a odhodlání dosáhnout očekávaného výsledku
Členové týmu musí mít možnost projevit svůj názor – týmově analyzovat a řešit problémy
Členové týmu se musí vzájemně respektovat, respektovat svoje profesní schopnosti, dovednosti a profesní způsobilosti