Základy řízení projektů
Současná doba vyžaduje, abychom realizovali mnoho změn a velkých akcí ve velmi krátkých termínech, s limitovanými náklady a omezenými zdroji. Přitom rychlý běh života současné společnosti nám nedovoluje dosáhnout cílů mnoha opakovanými pokusy. Metoda pokusů a chyb (Trials and Errors) je v tržním konkurenčním prostředí téměř nepoužitelná, protože tržní ekonomika nám většinou neposkytne další příležitost k následnému pokusu, byť i lepšímu.
Ostrá konkurence nutí firmy snižovat náklady a plánované náklady dodržovat. Podobně to platí i o termínech. V České republice, kde zatím nejsou k dispozici velké tuzemské disponibilní investice, se ještě stále „šetří“ finančními prostředky s následnými časovými odklady. Ve vyspělých západních zemích je však čas kritickým faktorem úspěchu. Firma, která např. přijde první na trh, získá tento trh svým výrobkem a další firmy, které dají výrobek na trh s časovým odstupem, často těžko prosazují svůj výrobek i při nižší ceně.
Současný způsob života tedy přináší nové požadavky na procesy vytváření a distribuci produktů a služeb. Projevují se zejména zkracováním životních cyklů produktů při současném zvyšování požadavků na jejich kvalitu, přiměřenou cenu a vhodný okamžik poskytnutí produktů cílové skupině, pro kterou jsou určeny. Tomu se musí přizpůsobovat i organizace a řízení přípravy a průběhu produkčních procesů. Jedná se o velmi hlubokou změnu v dosavadních metodách managementu, která musí být řízena a musí se opírat o zcela novou komplexní koncepci vytyčování a efektivního dosahování cílů. Touto koncepcí je řízení projektů, což je způsob řízení jednorázových, neopakovatelných akcí pomocí projektů.
Řízení projektů zahrnuje vytvoření takové organizační struktury, která umožňuje managementu provádět průběžně koordinaci projektů z hlediska termínů a disponibilních zdrojů a tím dosáhnout odpovídající kvality výstupu s minimálními nároky na čas, finance a ostatní zdroje. Nástroje projektového řízení poskytují flexibilitu pro plánování, řízení a sledování projektů, dávají možnost rychle a efektivně reagovat na nevyhnutelné změny podmínek za nichž se projekt realizuje.
Mezi základní požadavky projektového řízení patří splnění dílčích termínů a dodržení konečného termínu dokončení projektu. Neurčitost, se kterou se management při řízení projektu setkává vyžadují používání metod a nástrojů rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty.
Pro efektivní dosahování projektových cílů je nezbytné vytvořit řešitelský tým, ve kterém je využíváno synergického efektu spolupráce v dosahování společného cíle.
Zásady řízení projektů charakterizuje devět oblastí znalostí: řízení integrace, rozsahu, času, nákladů, kvality, lidských zdrojů, komunikace, rizika a nákupu. Procesy, které jsou předmětem řízení projektů, jsou produktově orientované . Znamená to, že specifikují vytváření produktu projektu v souladu s životním cyklem projektu.
Koncept řízení projektů se všemi jeho uvedenými vlastnostmi je obsahem tohoto modulu.
Obsah
1. Úvod do řízení projektů1.1. Základní pojmy
1.1.1. Projekt
1.1.2. Řízení projektů
1.1.3. Porovnání řízení tradičními metodami a řízení projektů
1.1.4. Hranice projektového prostředí
1.1.5. Shrnutí
1.1.6. Kontrolní otázky
1.2. Organizační struktura projektu
1.2.1. Zájmové skupiny a jejich vztahy
1.2.2. Principy tvorby organizační struktury projektu
1.2.3. Základní subjekty projektového managementu
1.2.4. Shrnutí
1.2.5. Kontrolní otázky
1.3. Životní cyklus projektu
1.3.1. Zahájení
1.3.2. Plánování
1.3.3. Řízení a koordinace
1.3.4. Uzavření
1.3.5. Shrnutí
1.3.6. Kontrolní otázky
1.4.Autoevaluační test
2. Metody plánování projektů
2.1. Sestavení rozpisu činnosti
2.1.1. Principy tvorby rozpisu činností
2.1.2. Postup vytvoření rozpisu
2.1.3. Typické problémy při tvorbě rozpisu činností
2.1.4. Shrnutí
2.1.5. Kontrolní otázky
2.2. Plánování a odhadování času
2.2.1. Přehled nástrojů pro zobrazení časových plánů
2.2.2. Úsečkové grafy
2.2.3. Síťové grafy
2.2.4. Přehled metod síťové analýzy
2.2.5. Metoda kritické cesty
2.2.6. Metoda PERT
2.2.7. Souhrnný příklad
2.2.8. Shrnutí
2.2.9. Kontrolní otázky
2.3. Analýza a alokace zdrojů
2.3.1. Postupy při analýze zdrojů
2.3.2. Metody optimalizace využití zdrojů
2.3.3. Shrnutí
2.3.4. Kontrolní otázky
2.4. Plánování rozpočtu
2.4.1. Druhy nákladů
2.4.2. Tvorba rozpočtu
2.4.3. Finanční analýza projektu
2.4.4. Shrnutí
2.4.5. Kontrolní otázky
2.5. Plánování rizik
2.5.1. Analýza rizik
2.5.2. Nástroje pro plánování a řízení rizik
2.5.3. Shrnutí
2.5.4. Kontrolní otázky
2.6. Autoevaluační test
3. Bibliografie